همكلاسي | منبع جزوه - آزمون - امتحان و كنكور همكلاسي | منبع جزوه - آزمون - امتحان و كنكور .

همكلاسي | منبع جزوه - آزمون - امتحان و كنكور

روش مطالعه زبان و ادبيات فارسي براي كنكور سراسري

روش مطالعه زبان و ادبيات فارسي براي كنكور

 

زبان و ادبيات فارسي اولين درسي كه با بازكردن دفترچه كنكور داوطلب با آن روبرو مي شود پس تسلط كافي و زدن درصد بالايي از اين درس مي تواند روحيه داوطلب را ثبت كند و در درصد بالا زدن بقيه دروس تاثير بگذارد. اما مي رويم سراغ نحوه ي مطالعه ي ادبيات فارسي كنكور: در مورد نحوه ي مطالعه زبان و ادبيات فارسي كنكور را بايد گفت كه با وجود طراحي سخت تر سوالات ادبيات فارسي نسبت به سالهاي قبل اما جاي خرسندي است كه تغيير سبك خاصي در اين درس نداشته ايم و قالب و شكل طراحي سوالات ادبيات فارسي تغيير آنچناني نكرده است.

 

سوالات زبان و ادبيات فارسي در كنكور

خب ابتدا بگيم كه در طراحي سوالات ادبيات فارسي نظم خاصي وجود دارد كه شامل قسمت هاي زير مي شود:

  • تاريخ ادبيات
  • املا
  • لغت
  • زبان فارسي
  • آرايه ادبي
  • قرابت معنايي

 

تاريخ ادبيات و املاء لغت دركنكور سراسري

مبحث حفظي درس ادبيات كه داوطلب چاره اي جز حفظ كردن اين مبحث ندارد و مهم ترين نكته در مطالعه اين بخش از ادبيات مرور زياد و مرور زياد است، دانش آموز بايد در اين بخش در ابتداي مطالعه ي آن تكليف كار را مشخص كند قسمت دشوار و فراموش شدني را مشخص كند و آن را علامت دار كند و از همين ابتداي كار آن ها را جز مرورهاي مداوم خود قرار دهد، در خواندن اين بخش مي توان از فلش كارت نيز استفاده كرد. فلش كارت هاي خود را از همين ابتداي شروع مطالعه خود آماده كنيد هر چند كتاب هاي بسياري در اين زمينه وجود دارد ولي از نظر ما هر دانش آموز بهتر است كه در اين بخش فلش كارت مخصوص خودش را تنظيم كند همراه با علامت گذاري هاي مورد نياز به عنوان مثال اون قسمت هاي دشوار و فرار را با رنگ مخصوص خود مشخص كند و از همين ابتداي كار مرور زياد اين قسمت فراموشتون نشه، فلش كارت هاي تاريخ ادبيات و لغت و املا از جمله فلش كارت هايي ست كه يك داوطلب بايد هميشه در جيب خودش داشته باشد و در زمان هاي مرده مثل رفت و آمد ها و.. آنها را مرور كند تا ملكه ي ذهنش شود. در مورد تاريخ ادبيات مي توان از شيوه ي داستان پردازي ذهني و تخيلي استفاده كرد و براي هر نويسنده با توجه به نام كتاب هايش و مرتبط با آن ها يك داستان ذهني در ذهن خود طراحي كنيد و هميشه اين داستان را بخاطر داشته باشيد.

 

زبان فارسي در كنكور سراسري

زدن تست هاي اين بخش نياز به آمادگي دارد و بايد قسمت هاي زيادي زده باشيد تا به حد سرعت و دقت بالايي رسيده باشيد اگر غير از اين است لطفا به اميد درست بودن و شانس خودت اين قسمت ها را نزنيد چون اگر يك مورد از شمارش واژه ها و تكواژ ها را جا بيندازيد يا اشتباه كنيد يك تست غلط نصيب شما مي شود.

 

آرايه هاي ادبي در كنكور

نياز به مطالعه منابع حجيم براي اين قسمت نيست ديده شده بعضي دانش آموزان براي تسلط پيدا كردن روي اين قسمت منابع عجيبي رو مطالعه مي كنند در صورتي كه از نظر مساوران در مورد آموزش آرايه ها و نكات مربوط به آن گاهي مطالعه سطر كفايت مي كند اما در عوض بايد كتاب هاي تست آرايه ادبي را حتما مد نظر قرارداد و در مورد اين قسمت حتما تست هاي فراوان كار كردسعي كنيد با كار كردن تست هاي فراوان سرعت عمل و تشخيص اين آرايه ها را در تست بالا ببريد پس بهترين كار زدن تست فراوان است

 

قرابت معنايي در كنكور

 نياز به قدرت تحليل دارد و شايد اگر در اختيار فردي به جز داوطلب كنكور قرار بگيرد با ارزيابي و قدرت تحليل بتواند پاسخ بدهد درست است اشعاري كه در اين زمينه در كنكور استفاده مي شود خارج از كتاب است اما تجربه ثابت كرده است كه محدود به يك سري موضوعات خاص مي باشد. پس راه حل اين است كه در زمينه هم تست هاي زيادي كار كنيد و تمرين كنيد همان طور كه قبلا هم گفتيم در اين رابطه كتاب هامون سطي بسيار كمك كننده است و به نوعي قلق كار را به دستتان مي دهد رمز موفقيت در قرابت معنايي تمرين بسيار است درست خواندن كلمات داخل بيت بسيار مهم است در فهميدن مفهوم يك بيت به مفاهيم استعاري و كنايه اي واژه ها توجه داشته باشيد. حتما به صورت سوال توجه كنيد در زير آن خط بكشيد كه از نظر داشتن قرابت معنا يا داشتن تقابل معنا از شما سوال شده است.

در زمينه ي شروع ادبيات كتاب گاج سبز (سير تا پياز امروز) مي تواند كمك كننده باشد بخصوص براي كساني كه در طول سال تحصيلي خيلي خوب روي كتاب كار نكرده اند يا معلم خوبي نداشته اند البته در حال حاضر ديده شده كه تست هاي كنكور در درس ادبيات مفهومي شده و از ابيات خارج از كتاب استفاده مي شود اما فايده اين كار اين است كه شما در اين زمينه زبر دست و ورزيده مي شويد و در زدن تست هاي سطح بالاتر تاثير مثبت دارد پس اين توصيه اي بود براي كساني كه در زمينه ادبيات سطح ضعيفي دارند.

 

 

نكته اي قابل ذكر در مورد لغات:

خواندن لغات آخر كتاب كافي است اما دقت كنيد براي هر لغت تمامي معناي آن را حفظ باشيد از همين ابتداي كار براي لغاتي كه شباهت دارند و به نوعي در ذهن شما ممكن است قاطي شود دسته بندي در نظر بگيريد و جايي يادداشت شون كنيد و مرور كنيد.

نكته ي قابل تذكر املا:

يك توصيه مهم در رابطه با به خاطر سپردن املاي كلمات توجه به معناي آن كلمه است كه مي تواند كمك دهنده باشد پس سعي كنيد املاي هيچ كلمه اي را بدون داشتن املاي آن حفظ نكنيد و اين كه در بخاطر سپردن املاي يك كلمه نوشتن آن لغت را فراموش نكنيد چنديدن بار از روي آن بنويسيد تا ملكه ذهن شما شود.

نكته قابل تذكر آرايه ادبي:

سعي كنيد اين قسمت را حفظ كنيد، حفظ كردن اين قسمت اشتباه محض است در يك دفترچه براي هر آرايه ادبي در حد چند سطر توضيح را داشته باشيد كه هر وقت خواستين به آن مراجعه كرده و يادآوري شود سپس بر اساس آن شروع به بررسي آرايه ها در ابيات ابتدا كتاب و سپس خارج از كتاب بكنيد.

سعي كنيد در مطالعه تاريخ ادبيات اولا از نام نويسندگان و كتاب هايي كه در درآمد ها آمده است غافل نشويد و علاوه بر آن بعضي تعاريف و جملات درآمد ها مهم هستند آنها را هم مد نظر قرار دهيد.

 

 

در آخر توصيه هاي داشتن يادداشت هاي شخصي دانش آموزي براي درس ادبيات به نحوه زير:

1-حتما براي بخش تاريخ ادبيات و لغات ادبيات فلش كارت درست كنيد سعي كنيد اين كار را از ابتداي مطالعه خود شروع كنيد تا بعد از گذشتن چند ماه به طور كامل و جامع تمام لغات و تاريخ ادبيات را به صورت فلش كارت آماده كرده باشيد، فلش كارت هايي كه تدارك مي بينيد سعي كنيد دو طرفه باشد در يك سمت لغات در سمت ديگر معناي آن، در يك سمت نام شخص در سمت ديگر آثار و اطلاعات مربوط به آن را يادداشت كنيد.و ابتداي از سمت بدون پاسخ فلش كارت حتما مي توانيد با نوشتن سوال از خودتان مطلب را سوال كنيدمثلا:

  آثار فلان شخص چيست؟ (5 عدد)

سال تولد اين شخص چه سال يا قرني است؟

و..

و بعد براي اطمينان از جواب به آن سمت فلش كارت نگاه كنيد در ابتداي هر بار مطالعه ادبيات فلش كارت ها را سر و رو كنيد به شما قول مي دهم با اين روش تا كنكور كاملا به اين قسمت مسلط شده ايد.

2-كلماتي كه به هر دليل در ذهن شما ثبت نمي شود و هميشه فراموشتان مي كنيد يا از لحاظ يك مسئله شبيه كلمه ي ديگري هستند و به قول معروف هي با هم قاطي مي شوند از همين ابتداي كار در يك دفترچه جمع آوري كنيد و كنار هم بگذاريد،اجازه دهيد من شما آنها را در كنار هم ببيند و تفاوت ها را حس كند و در خاطر شما ذخيره شود و از طرف ديگر براي روزهاي پاياني كنكور يك منبع خوب خلاصه اي مهم براي مرور كردن است.

3-براي هر آرايه توصيفي مختصر در حد چند سطر كه با خواندن آن، اون آرايه دستتان مي آيد در دفترچه خود داشته باشيد كه اگر همراه با يك مثال ساده و جامع باشد بهتر است تا در هر زمان نياز پيدا كرديد وقت شما براي مطالعه ي منابع حجيم و پيدا كردن آن آرايه تلف نشود.

4-نكات كليدي زبان فارسي را هم در دفترچه خود بياوريد، نكته اي كه پر تكرار است يا دائما ممكن است فراموش شود و با علامتي به خودتان متذكر شويد كه اين نكته را از قلم نيندازيد.

 

منبع : روش مطالعه زبان و ادبيات فارسي براي كنكور سراسري


برچسب: روش مطالعه كنكور،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۳۵:۵۵ توسط:همكلاسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :